Friday, July 16, 2010

Tentang si dia dan gelagat di rumah sewa!

Ingat lagi tak korang dengan si dia yang aku minat dulu??ala,yang putih2 2........
Hari pertama aku jejakkan kaki ke fakulti untuk semester nie jew aku dah nampak mamat nie...bukan tu saje,minggu nie jew da banyak kali aku terserempak ngan dia...malah naik satu lif lagi ngan dia....tapi yang peliknya,aku dah tak excited cam dulu...kiranya aku rasa biasa2 jew...adakah itu bermakna aku dah tak minat dia lagi??hurm.......................MUNGKIN!
tapi aku peliklah..time aku minat dekat dia,payah giler nak terserempak ngan dia...tapi sekarang,biler aku dah tak minat dia,senang lak aku terserempak ngan dia....aish!

ok,lupakan kisah si dia,since aku rasa aku dah tak minat dia lagi........
sekarang aku nak citer lak pasal gelagat housemates aku dan gelagat kami di rumah sewa..........

ok,kitorang ada 9 orang kesemuanya...duduk di rumah teres dua tingkat...
ketua keluarga adalah eazy manakala penolongnya adalah min...
sejak dari minggu lepas hinggalah minggu nie kami masak b'gilir-gilir untuk makan malam...orang yang first skali masak adalah min yang juga merangkap chef utama kitorang...lauk yang pertama dia masak adalah sambal telur..keesokannya tibalah giliran fati,fati berjaya memasak sardin...kemudian,dalam minggu nie..hasil gandingan ila dan lydia,maka terciptalah lauk sambal ayam..tapi malangnya,aku tak dapat merasa sambal ayam tu memandangkan aku diserang gastrik yang agak teruk,hingga terpaksa disuntik..jadi aku terpaksa berpantang memakan makanan yang pedas dalam beberapa hari or mungkin berminggu...so,ak hanya makan nasi berlaukkan ayam goreng,kicap,taugeh goreng dan ikan masin dari sarawak..........
esoknya,ari selasa..tiba giliran aku dan min...kami b'cadang untuk memasak sup ayam sahaja memandangkan aku tak boleh makan makanan pedas dan ada antara kitorang yang dah mula sakit perut...seperti biasa,min adalah ketua chef manakala aku adalah pembantunya....dan kini aku baru tahu yang untuk membuat sup lebih pekat,boleh letak perencah kurma...thanks min!dapat lah aku praktikkan nanti...ok then,lauk seterusnya adalah kacang buncis goreng...haa yang nie memang aku sorang jew yang masak..(kalau masak sayur yang simple nie pun tak boleh,jangan mimpi nak masak menda laen)..masa aku citer kat ibu yang aku dah berjaya memasak sup ayam dan sayur goreng,ibu tak caye..yelah,aku bukannya pandai masak sangat..(camnelah ko nak pandai,law dah asyik malas!)...owh ye,tugas utama aku kat rumah tu ialah masak nasi dan buat air,terutama air teh O...huhu...tak kisah lah,law bab2 buat air nie,ak onn jew..bukan susah pun...sebenarnya,aku suka sangat memasak..tapi aku masih terkial-kial untuk siang sayur,ikan dan ayam...boleh tu boleh,tapi kena ada orang tunjukkan caranya,then baru aku leh buat...sebabnye,aku mudah lupa..yelah,dah jarang masuk dapur,memanglah cepat lupa!walaupun begitu,aku dah mahir masak sambal tumis,sambal sos dan juga masak lemak cili api..yang aku belum pro lagi adalah asam pedas dan kari...huhu..takpe2..sekarang kan aku ngah dok umah sewa,so banyak perkara bab masak2 nie yang aku boleh belajar daripada dorang...ada masa dua tahun lagi untuk menimba ilmu masakan daripada dorang...huhu...aku berazam untuk menjadi tukang masak famili sesedap masakan nenek Melah(sebelah ibu),ibu dan ayah! haa....ayah aku pun pandai masak,takkan lah anak perempuan dia yang sulung nie tak reti masak!huhu...

No comments: