Sunday, August 15, 2010

RAMADHAN....

Alhamdullilah..Allah telah memanjangkan usiaku untuk dapat menjalani ibadah puasa dalam bulan Ramadhan pada kali ini..masuk hari ini,(ahad 15 Aug)da lima hari aku dapat menjalani ibadah puasa..Doa dan harapan aku,agar aku dapat berpuasa penuh pada tahun ini seperti beberapa tahun yang lepas...Aku gembira sangat apabila nak masuk bulan Ramadhan sebab bulan nie merupakan bulan aku dilahirkan dalam kalendar Islam..aku dilahirkan pada 21Ramadhan...sepatutnya aku dilahirkan lambat lagi tapi mungkin Allah mahu menjadikan aku sebagai hambanya-Nya yang terpilih untuk dilahirkan pada bulan yang penuh rahmat nie..dan aku benar-benar bersyukur..

Setiap kali Ramadhan tiba,hati aku pasti akan tersentuh dan sayu terutama lagi apabila mengenangkan ada antara ahli keluarga aku dijemput Illahi untuk kembali kepada-Nya dalam bulan mulia nie..dan mengikut kata orang,bulan kita dilahirkan dalam bulan Islam merupakan bulan kematian kita..benarkah begitu???semoga aku juga dijemput Illahi dalam bulan yang penuh rahmat nie dan aku juga sayu kerana pada Ramadhan dua tahun lepas,ayah aku telah menjalani pembedahan jantung dan masih aku ingat lagi peristiwa yang berlaku pada Ramadhan pada tahun tersebut..

Tahun nie,merupakan kali pertama aku menyambut Ramadhan dan menjalani ibadah puasa di kampus baru...namun,kenangan berpuasa di kampus lama selama dua tahun tetap akan menjadi kenangan yang tak kan aku lupakan..dan seronoknya kali ini,aku dapat bersahur dan berbuka dengan family aku pada hujung minggu memandangkan jarak rumah yang tak lah jauh sangat dari kampus dan rumah sewa...

kepada kamu semua yang membaca blog nie,terlebih dahulu aku memohon maaf andai ada salah dan silap yang telah aku lakukan kepada kalian sama ada secara sengaja atau tidak..bersama-samalah kita tingkatkan amalan ibadah pada bulan mulia ini dan semoga ibadah kita pada bulan ini diterima Allah dan semoga doa kita diangkat dan didengar Allah....Amin......

No comments: